Een airwheel is het ideale vervoermiddel voor tripjes die lopend net iets te lang zouden duren.
De hit uit Japan is nu ook in Nederland geland. Met een monowheel, vaak ook Airwheel genoemd, kun je rijden waar anderen moeten lopen. En dan natuurlijk wel tot zo'n 4 keer zo snel. Ideaal voor korte afstanden of door druk verkeer. Je slingert eenvoudigweg tussen de menigte door en bent veel eerder dan ieder ander op je plek van bestemming. En (na een beetje oefenen) met veel minder inspanning.
Een monowheel is op het eerste gezicht niets meer dan een wiel met aan weerszijden twee platformpjes. Maar schijn bedriegt. De technologie die wordt gebruikt om het geheel voort te bewegen, te sturen en, misschien wel het belangrijkste, stabiel te houden is ongelooflijk compact en innovatief. Een geheel van electronica, processoren en gyroscopen zorgt voor een stabiele en veilige rit.
Waarom een monowheel?
Er zijn talloze redenen te bedenken waarom je een airwheel zou verkiezen boven een ander vervoermiddel.
- Op korte ritjes kun je heel veel tijd besparen. De snelheid van een elektrische eenwieler is ongeveer 3 keer zo hoog als gemiddeld wandeltempo. Je hoeft nooit een parkeerplekje te zoeken. En er bestaat niet het gevaar dat ze je vervoermiddel stelen, want je neemt hem gewoon mee naar binnen.
- Een normaal stopcontact is voldoende voor opladen. Dat betekent dat je je vervoermiddel werkelijk overal op- of bij kunt laden. En door de heel korte laadtijd is de monowheel al heel snel weer klaar voor gebruik.
- Een airwheel is uitzonderlijk "schoon" transport. Een electrische eenwieler werkt op stroom. Uiteraard is het nog zo dat lang niet alle stroom duurzaam wordt opgewekt, maar het blijft een feit dat elektrische vervoermiddelen het milieu minder belasten dan traditionele machines op fossiele brandstof.
- Het is niet verwonderlijk dat een airwheel op korte afstanden vele malen goedkoper is dan een scooter of auto. Op den duur heb je het aanschafbedrag gewoon terugverdiend en begin je zelfs met besparen.
- Het elektromotortje van een unicycle is veel stiller dan een verbrandingsmotor. Het rijden is dus een rustgevende ervaring.
- Goed voor je sociale contacten. Wanneer je op je monowheel door het park of door de stad rijdt zul je waarschijnlijk nooit om een praatje verlegen komen te zitten. Werkelijk iedereen wil weten wat het is, "hoe hard-ie kan" en wat het apparaat kost. Gezellig toch?
- Een airwheel is vele malen goedkoper dan het apparaat dat het meest in de buurt komt, de Segway. Die laatste kost namelijk zo'n tien keer zo veel...
- En de belangrijkste reden om een monowheel te kopen? Het is gewoon hartstikke LEUK! Je zweeft als het ware een paar centimeter boven het wegdek.
Wat zijn de verschillen tussen de verschillende versies?
De modellen verschillen niet zoveel van elkaar. Dat is wel zo overzichtelijk. Eigenlijk moet je maar twee keuzes maken. De wielbreedte en de accucapaciteit.
Een model met een enkel wiel is goedkoper en lichter. De luxere versie met het dubbele wiel is wat stabieler en kan wat beter omgaan met slechter wegdek. Uiteraard is het aan jezelf wat de voorkeur geniet. De leercurve van beide modellen is ongeveer gelijk, daar zit het verschil dus niet in.
De andere keuze die je moet maken is de grootte van de accu. Een grotere accu heeft wat langer nodig om helemaal op te laden, maar zorgt natuurlijk wel voor een grotere actieradius. Je kunt simpelweg verder rijden met een model met een wat grotere accucapaciteit.
Is het makkelijk om te leren?
Laten we er niet omheen draaien. Alle begin is moeilijk. Het leren rijden op een monowheel is even lastig (of eenvoudig...) als leren fietsen of rolschaatsen. De één heeft het in een paar minuten of uurtjes onder de knie, de ander doet er een aantal dagen over om het juiste gevoel met het wiel te krijgen. Wel is het zo dat wij er van overtuigd zijn dat iédereen het kan leren.
Uiteraard hebben we een aantal tips voor je:
- Draag wanneer je net begint een helm en (fiets-)handschoenen. Je gaat tijdens het leerproces een paar keer vallen. Gegarandeerd.
- Gebruik in het prille begin de meegeleverde strap. Deze band zorgt ervoor dat je net wat meer hebt om vast te houden dan helemaal niets.
- Begin leunend tegen een muur. Of nog beter, laat iemand je vasthouden. De eerste stap in het traject is de juiste balans vinden.
- Houd je bewegingen beperkt. Te ver leunen zorgt voor te veel snelheid of een te scherpe bocht. Zorg ervoor dat je eerst "één" wordt met het apparaat.
- Ontspan. Dan gaat het leren echt sneller.
- En de belangrijkste: Houd vol. Het gaat je lukken. Vroeg of laat.
Als je de slag eenmaal te pakken hebt is er geen houden meer aan. Ieder ritje tot een kilometer of 4 a 5 zal één grote met een glimlach gepaard gaande tocht worden op je nieuwe beste vriend.
Wees wel bedacht op oneindig veel bewonderende en verbaasde blikken. En geniet...