3352 AR Papendrecht
+31 (0) 78 641 64 10 - klantenservice@epine.nl

Review Tenvis IProbot3

Sinds 3 weken heb ik de beschikking over de Tenvis IProbot3 camera om eens goed uit te proberen. Middels deze review zal ik een zo goed mogelijk beeld proberen te geven van deze camera.

Review Tenvis IP Robot3

Sinds 3 weken heb ik de beschikking over de Tenvis IProbot3 IP-camera om eens goed uit te proberen. Middels onderstaande review zal ik een zo goed mogelijk beeld proberen te geven van deze IP-camera.

De Tenvis IProbot 3 is een IP-camera ontworpen voor gebruik binnenshuis. Het mooie van deze camera is dat deze bestuurbaar is op afstand. De camera is bijna helemaal rond draaien tot wel 345º en kan daarnaast omhoog & omlaag bewegen. Hierdoor kan je een hele ruimte goed bekijken.

De IP-camera wordt geleverd in doos met stevig beschermingsmateriaal. Naast de camera zit er in de doos een instructieboekje, een cd met installatiesoftware, bevestigingsmateriaal, een netwerkkabel en netadapter.

Mijn vrouw heeft een Samsung Galaxy S2 telefoon (Android) en ik zelf heb een Iphone 4S (IOS), voor beide systemen is er de Tenvis P2P app verkrijgbaar in respectievelijk de Google Play store en de App store. Het is een kwestie van de app installeren, app openen, kies add camera, kies QR code en houd de camera van je telefoon gericht op de QR code (onder de camera) en de camera is geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Deze installatie is zo simpel dat dit eigenlijk niet fout kan gaan.

Als je ook beelden wil gaan opnemen zal je zelf een SD kaart moeten aanschaffen (32 GB) Op de doos staat de tekst “easy setup- no pc required”. Dit belooft dus een makkelijke installatie, beter bekend als plug and play. Mijn ervaring is echter met dit soort kreten dat het meestal geen “plug and play” is maar juist “plug and pray”. Dit keer had ik echter het geluk aan mijn zijde, het is inderdaad makkelijk te installeren en dat zonder pc.

Na installatie is de IP-camera meteen klaar voor gebruik. Je kan de beelden meteen bekijken via je telefoon met behulp van de Tenvis P2P app of via de computer. Wanneer je de app opent (en je camera is geïnstalleerd) zie je de camera lijst. Kies de betreffende camera en je komt in de Live View modus, je kan dus meteen kijken wat er zich afspeelt in de ruimte. Via het touchscreen van je telefoon kan je ook de camera besturen en je kan het beeld inzoomen. Naast het meekijken in de Live View modus heb je nog meer mogelijkheden.

Onder in de app zitten drie icoontjes. Het eerste icoontje is bedoeld om de snapshots te bekijken, deze snapshots maak je met het icoontje met fotocamera erop die er naast zit. Je maakt in feite een foto van de ruimte zoals je deze ziet in de Live View modus. Deze foto’s kan je ook opslaan in je telefoon Het laatste icoontje is er één met een luidspreker, als je deze selecteert kan je kiezen uit drie mogelijkheden, mute (geen geluid), listen of speak (dus niet gelijktijdig praten en luisteren). Je kan dus niet alleen zien wat er in de ruimte gebeurt, je kan het ook horen! Indien nodig kan je ook wat zeggen tegen de persoon in de ruimte!

Het gebruik van deze camera heeft bij ons thuis een hoop hilarische momenten opgeleverd. De camera hadden wij opgesteld op de vensterbank in de woonkamer. Onze dochter van drie is vaak vroeg wakker en wil dan graag alvast televisie kijken. Pappa en mama kunnen dankzij de IP-camera dan toch nog even in bed blijven liggen en via onze telefoon onze dochter in de gaten houden. Met de listen functie konden we precies horen wat er in de ruimte gebeurde. Maar het werd nog mooier als wij de speak functie inschakelde en begonnen met praten…. Onze dochter wist niet wat haar overkwam: “Pap, mam, dat ding praat tegen mij! Met grote ogen en ook een beetje verschrikt stond ze naar de camera te kijken.

Als je ’s avonds het donker in de kamer liep was er een cirkel van rode lichtjes te zien. De camera’s beschikt over een infraroodstand. In het donker kan je ook goed zien wat er in de kamer gebeurt. Spelenderwijs kom je zo veel over mogelijkheden van de camera te weten. Zo ontdekte we al snel in het menu dat het beeld nog mooier kon. Standaard staat namelijk de camera ingesteld op medium kwaliteit, maar als je de kwaliteit op maximaal zet weet je helemaal niet wat je ziet. In het menu zitten nog meer mogelijkheden, je hebt de mogelijkheid om beelden op te nemen de beelden worden dan opgeslagen op een SD card die je in de camera kan stoppen. Je kan instellen of deze heel de tijd opneemt of wanneer er beweging wordt gedetecteerd in de ruimte. Het sturen van een e-mail om te waarschuwen bij onraad is zelfs mogelijk.

In die paar weken heb ik een heel goed beeld kunnen krijgen van deze IP-camera (zowel letterlijk als figuurlijk) en zie je steeds meer toepassingen hiervoor. Uiteraard zijn dit soort camera’s altijd welkom in winkels en dergelijke, maar voor thuis zijn er ook legio mogelijkheden. Zo had ik zelf de camera gericht op deur van mijn dochters slaapkamer, zo had ik snel in de gaten of ze stiekem uit haar bed kwam… en kon meteen laten horen dat ze terug naar bed moest (dit soort oplossingen bespaart mij weer moeite, wie lui is moet slim zijn zeg ik altijd dan maar). Zelfs mijn vrouw zag zelfs al mogelijkheden, zo kan deze IP camera ook gebruik worden als babyfoon. Je hebt dan alle voordelen van je babyfoon maar dan met een betere beeldkwaliteit en het gemak van het bekijken van de beelden op je eigen telefoon.

Een goed beeld, een lage aanschafprijs, makkelijk installatie en ook nog is een keer bediening via je eigen telefoon, we hebben een winnaar! Nadelen zijn er eigenlijk niet, maar als ik dan toch kritisch moet zijn is dat standaard het speakervolume van de camera wel heel erg hard staat. In de app kun je het dit volume niet instellen, dit gaat alleen in de bijgeleverde software voor op de pc. Maar dit hoef je ook maar één keer in te stellen. Met zo’n lage aanschafprijs en deze kwaliteit kan je aan deze IP-camera onmogelijk een miskoop aan deze camera van Tenvis hebben.

Persoonlijk advies ®

• Uitgebreid betaalgemak: